fredag 25 januari 2013

Skapa egna skattjakter i mobilen

Bild: Locatify
Ett intressant användningsområde för smarta mobiler inom utbildning är positionsbaserade spel där man löser problem eller svarar på frågor som är kopplade till specifika platser. Ett slags skattjakt eller tipsrunda om man vill. Spelet använder kartor med GPS och deltagarna tar sig mellan olika stationer i staden eller i naturen. Vid varje station får de ett problem att lösa och kan vinna poäng när de löser problemet. Det kan handla om naturkunskap, lokal historia, kultur eller arkitektur men genom spelmomentet blir engagemanget och upptäckarglädjen större.

Ett isländskt företag som heter Locatify lanserar nu ett sådant spel som heter Turf Hunt. Lärare kan skapa egna spel genom verktyget Creator CMS och Locatify vill ha kontakt med flera skolor och lärare som kan tänka sig bidra till vidareutvecklingen.

- One of our main focuses when developing the game was to create an innovative educational tool. The game is aimed at different groups, adults, children, students, tourist, or just anyone who wants to have fun and maybe learn something at the same time. A game like this is a great tool to educate people about history, culture, nature or the geology of the place where the game is played. But it can also be used to promote services, team building or outdoor activity. Introducing and integrating games can improve traditional learning methods used in the classroom. By the use of modern technologies and natural surroundings in a learning process the students will gain new learning experience. Learning by doing is our focus. Locatify has created an innovative educational tool for teaching about nature, social sciences and humanities through play and fun outdoors.

Appen TurfHunt går att ladda ner från Apple App Store och Google Play. Här ser du hur spelet kan se ut i praktik:




Inga kommentarer: