fredag 30 mars 2012

Ny film: Så funkar Creative Commons

Hur kan jag dela med mig av mina bilder, filmer och annan undervisningsmaterial på ett tydligt och säkert sätt? Creative Commons bygger på upphovsrätten och tydliggör vad man få göra med ett verk (t ex kopiera, bearbeta, använda kommersiellt - eller inte). Denna film har skapats av Kristina Alexanderson (.SE, Webbstjärnan), en av Sveriges främsta experter inom området. Den förklarar begreppen på drygt 8 minuter med hjälp av roliga teckningar.

- I filmen berättar jag hur Creative Commons-licenssystemet fungerar samtidigt som Jesper Wallerborg illustrerar och Göran Torén filmar. Resultatet är en enkel, pedagogisk film som ger en grundläggande introduktion till Creative Commons på svenska. Min förhoppning är att detta utbildningsmaterial kommer att användas i många klassrum.

Se filmen och mer information på .SE, Film: Så funkar Creative Commons.

Inga kommentarer: