torsdag 23 februari 2012

Next Generation Learning 2012

Konferensen Next Generation Learning 2012 hölls vid Högskolan i Dalarna denna vecka och vi var cirka 200 personer som träffades för att diskutera hur framtidens lärande kan se ut.

Min kollega från Högskolan Halmstad, Lars-Göran Hedström har sparat mig mycket tid genom att skriva 3 bra bloggposter om konferensen med reflektioner från alla föreläsningar, workshops och diskussion.

Dag 1 - konferensens huvudtalare, Terry Anderson (Athabasca University) samt Aldin Wallace om lärplattformsanvändning i engelska skolor (lyssna på min intervju med Albin), Wikipedia i klassrummet och forskning om kommunikationsmönster i e-möten.

Dag 2 - Professor Charles Crook (University of Nottingham) ”The changing experience of learning for undergraduate”, Betty Malmberg (M, ledamot i utbildningsutskottet) samt parallella sessioner om benchmarking för distansutbildning och blended learning.

Dag 3 - om dagens huvudtalarna Prof Rosamund Sutherland (University of Bristol) ”Knowledge and schooling in the digital age” och Ton de Jong (Twente Univ) ” Technology enhanced inquiry learning: creating resources for (science) learning” Plus en workshop om OER som jag var med och ledde.

Alla föreläsningar läggas ut inom kort på konferensens webb.
Du kan även lyssna på mina korta intervjuer med konferensgeneralen Joacim Svensson (Högskolan i Dalarna) om konferensen i stort och Annette Pedersen (Köpenhamns Universitet) om framtidens konferenser.

Här kommer en kort intervju med Terry Anderson:

2 kommentarer:

Lars-Göran Hedström sa...

Alastair!
Tack för ditt vänliga omnämnade av mitt bloggande. Även om jag inte deltog i OERopoly tror jag mig ha "fattat galoppen". Något för NU 2012?

Ebba Ossiannilsson sa...

Bra inlägg Alastair.
Lars Göran vi planerar att sända Inlägg om OERopoly till NU2012, Tror du att det platsar?