onsdag 15 september 2010

Polariserad skoldebatt

En mycket intressant bloggpost av Björn Lindeberg, Polariserade kunskapsdiskussioner, analyserar den ofta högljudda debatten mellan förespråkare för "kunskapsskolan" respektive "flumskolan". Den ena sidan förespråkar en traditionell modell för skolan med kunskap i fokus medan den andra sidan vill utveckla elevernas färdigheter att hämta och bearbeta kunskap. Han ser en växande polarisering där bägge sidor avviser bestämt den andra sidans argument.

- Men begreppsparen är inte särskilt väldefinierade, och även om de var det skulle de inte vara motsatspar i bemärkelsen varandra uteslutande. Därför blir också skoldebatten ganska hetsig och irriterad och mycket av frustrationen kanaliseras mot demoniserade meningsmotståndare (Jan Björklund, respektive ”flumvänstern i lärarutbildningen”). Vad man måste göra för att komma vidare är att ta sig förbi de endimensionella begreppsdefinitionerna och därefter se att spänningen mellan dem måste användas för att se på lärande i en helhet.

Inga kommentarer: